Preskočiť na hlavný obsah

Krásna Špania Dolina a Šturec


Jeden deň mi moja manželka povedala, žeby chcela podporiť svoju sestru, ktorá išla cestu SNP. Už mala dosť veľa kilometrov za sebou. Ja som teda kukal 2 dni na mapy a uvažoval ako to vymyslieť. Jedno ráno mala prechádzať práve cez sedlo Šturec - a dokonca cez víkend v sobotu. 
Po zväčšení mapy som si všimol, že relatívne blízko sa nachádza Špania Dolina, kde som chcel už dlhšie ísť. Ja mám veľmi rád túto banskú oblasť, pretože sa tu zachovalo čaro minulých čias, bohatá história a je tu často aj krásne prostredie. 
A tak bolo rozhodnuté a v júlovú sobotu sme zaparkovali auto v sedle Malý Šturec. Počkali sme, kým sa zjavila Ivkina sestra a rozdelili sa. Oni pokračovali smerom na Kráľovu studňu a ja som sa chystal do krásneho zjazdu smerom na Banskú Bystricu. Musím dodať, že to vyšlo perfektne, pretože za 13 kilometrov ma predbehli len 2 autá. Vďaka radaru od Garminu som vedel, že za mnou nič nejde a tak som si mohol užiť technický zjazd a vychutnať si krásnu asfaltku.



Onedlho však čakala odbočka na Španiu Dolinu. A to už je strmšia cesta. 4 kilometre s priemerným sklonom 8%. Úzka cesta, ale zato v krásnom prostredí uprataného lesa. 



Prišiel som na malé námestie, obzeral som sa kade-tade a pomaly sa chystal na úsek okolo kostola, ktorý má cca pol kilometra, ale sklon 16,6% - no v jednom úseku ide skoro na 20%. Na portáli cyklokopce píšu, že je to asi najstrmší alfatový úsek na Slovensku - čo nie je pravda, pretože hore na Kysuciach máme legendárnu Hlucháňku (kelčovské sedlo), kde mám na najľahšom prevode aj ja čo robiť. Tento sa dal - bolelo to, ale dalo sa.





Úzka cesta s brutálnym sklonom.



Po tom čo človek vylezie na koniec asfaltky musí prejsť takýto lesný úsek cesty.



A dokonca aj takýmito schodmi dole - viete si predstaviť ako som tam skákal v cestných tretrách.



Ale celé to stojí za to - tento výhľad je skutočne jedným z najkrajších na Slovensku.



Celá obec je plná rôznych náučných tabúľ, banských vozíkov, dokonca je tu banícka krčma, múzeum...



Zanechalo to vo mne veľmi dobrý pocit a určite som tu nebol posledný krát - a už sa teším keď ten výhľad ukážem aj manželke. Vidieť fotky je jedna vec, ale ten výhľad mi skutočne vyrazil dych.




Čakal ma však návrat na Šturec. Stúpanie má smerom z Banskej Bystrice 8 kilometrov a priemerný sklon 5%. 



Prekvapilo ma, ako rýchlo mi to stúpanie ubehlo. Keď som išiel dole, tak som si v duchu hovoril, že to bude bolestivé stúpanie, ale ubehlo to príjemné. Zákruty robia cestu zaujímavou, je tu dostatok tieňa, takže tu nepečie slnko.



Vyliezol som hore a zistil som, že moja Ivka je ešte celkom ďaleko. Tak som sa rozhodol, že si dám Šturec aj z druhej strany. Cesta na Turčianske Teplice je rozbitejšia ako z druhej strany, ale je to stále krásny zjazd, ktorý si užije každý cyklista.
Ja som odbočoval smerom do obce Čremošné, pretože sa tu nachádza sedlo z ktorého je krásny výhľad na Turiec.





Ivka mi potom volala, že o chvíľu bude pri aute, tak som šliapol do pedálov. Z odbočky na Čremošné je to 6,3 kilometra s priemerným sklonom 4%. Sú tu však tabule zobrazujúce aj 12% sklon, ale aj niektoré úseky, ktoré sú celkom rýchle. Cesta je rozbitejšia ako z druhej strany, zo zákrut sa mi už točila hlava (ale stále to robilo to stúpanie zaujímavejšie, ako keby to bolo stále rovno dohora).  Ubehlo to však opäť príjemne a musím povedať, že je to asi prvý kopec, ktorý vyzerá z auta strmšie, než aký v skutočnosti je. 

Čítal som, že premávka tu býva otrasná a chodí tu množstvo motorkárov. Ja som mal asi kus šťastia, pretože väčšinu času som si išiel sám v tichu okolitého lesa. A tak môžem odporúčať sedlo Šturec každému, kto si chce užiť príjemné stúpanie a technický zjazd po širokej ceste.
Španiu Dolinu nebudem odporúčať, ale rovno prikážem, aby ste tam išli, ak ste tam neboli. Obec je krásna a ten výhľad je fantastický.

Komentáre