Preskočiť na hlavný obsah

Ako začať sezónu? 1. - Bicykel a jeho príprava


Po dlhej dobe nejaký praktický príspevok, kde nebudem opisovať len svoje jazdy, ale napíšem aj niečo praktické. Pozrieme sa na to, čo treba urobiť s bicyklom pred začiatkom sezóny, ako trénovať a podobne.

Základ pre novú sezónu je bicykel. Nechcete ísť na prvý výjazd s bicyklom, ktorý škrípe, má prázdne kolesá, reťaz má červenkastú (hrdzavú) farbu, alebo to nebodaj vôbec nebrzdí. Naopak! Chcete začať so strojom, ktorému dôverujete a cítite sa na ňom dobre. 

Aké sú možnosti? To závisí na technickej zdatnosti každého z nás. A či si trúfame na ten, ktorý úkon. Napríklad nastaviť obyčajnú ráfkovú brzdu je celkom jednoduché, ale odvzdušnenie hydraulických bŕzd už vyžaduje nejakú vedomosť a hlavne aj nejaké náradie. Ak sa bojíme niečo takéto urobiť, tak to najlepšie pre nás a bicykel je šupnúť ho do nejakého dobrého servisu. Dobrý servis znamená, že majú kvalitné náradie, cenník zverejnený na internete, alebo niekde prístupný verejnosti - nech nenastane nejaké prekvapenie. Je dobré prehľadať internet nájsť nejaké recenzie. Určite je lepšie využiť overený servis, kde si aj priplatíme, než to dávať kamarátovi, ktorý môže bicyklu viac uškodiť a nič nevyrieši - česť výnimkám. Ja osobne tiež nerád strkám nos do druhých bicyklov a robím tak, len keď ide o rodinu a bicykel ako tak poznám. 

Okrem toho podpora miestneho bikeshopu a ich servisu je super vec. Mnohé obchody a servisy majú parádne profily na instagrame, kde zdieľajú novinky a tak namiesto správ a televízie dokážem stráviť množstvo času na instagrame sledovaním bicyklov. 

Príklad servisného cenníka zo stránky mtbiker.sk, kvalitný servis sa dá nájsť v každom väčšom meste - napríklad Žilina: kubicasport.eu

A čo ak idem do toho sám? Čo kontrolovať ako prvé? Na toto existuje aj veľmi veľa videí na youtube, kde to názorne ukážu. 

Moje náradie

Keby som mal ja niečo vypísať, tak najprv skontrolovať rám (či nie niekde prasknutý, alebo inak poškodený).

Skontrolujeme kolesá - či sa točia, nemajú nejakú "osmičku", či nie je deravý plášť, alebo nevyfúkavajú. 

Následne ide o skontrolovanie a dotiahnutie všetkých skrutiek. Nie príliš silno - nech nestrhneme závit (najlepšie je použiť momentový kľúč). A zameriame sa hlavne na predstavec a sedlovku - skontrolujeme aj to, či sedlo nemá nejakú vôľu. 

Skrutky predstavca

Tu spomeniem aj pedále - ktoré sa oplatí dať dole, premazať a opäť nahodiť. To platí pri všetkých skrutkách - oplatí sa ich vyčistiť a namazať. Prečo? Drtivá väčšina nepríjemných zvukov vychádza z tých častí, kde sa dostane nejaká nečistota a práve skrutky ich doslova priťahujú. S dobrou vazelínou, teflónom alebo iným mazivom tieto problémy odstránime.

Následne sa vrhneme na brzdy. Ak máme brzdy na lanká, tak nastavenie je jednoduché. Typov je veľmi veľa a písal by som to veľmi dlho. Základ je skontrolovať, či nie je lanko roztrapkané - v takom prípade ho treba vymeniť. To platí aj pri radení. Následne, či brzda nie je príliš voľná. To môže byť následok vyjazdených brzdných doštičiek alebo uvoľneného lanka, ktoré je potrebné natiahnuť. Pri kotúčových brzdách centrujeme brzdu tak, aby bol kotúč presne medzi platničkami a z oboch strán mali rovnako veľa voľného miesta. To môže zabrať dosť času (a nervov), ale exitujú triky, s ktorými sa to dá zvládnuť veľmi rýchlo. Napríklad uvoľniť brzdu, stlačiť páčku a potom brzdu pritiahnuť. To platí aj pri hydraulických brzdách.

Brzdové lanko

Hydraulické brzdy je treba odvzdušniť. Na to je potrebná sada, olej a ak to ideme robiť prvý krát, tak aj nejaký návod. Je rozdiel, či chceme iba doplniť olej, alebo ho celý vymeniť. Na toto odporúčam už servis, pretože už len zohnať sadu je niekedy náročné - ale samozrejme sa to dá. 

Keď máme nastavenú hydraulickú brzdu, tak bicykel neotáčame dole hlavou! A ak to náhodou musíme z nejakého dôvodu urobiť, tak nikdy nemačkáme brzdovú páčku, pretože to je presný návod, ako zavzdušniť takúto brzdu.

Dostávame sa k prehadzovaniu. Toto je asi najnáročnejšia časť pre človeka, ktorý sa bicyklom moc nevenuje. Najprv je treba skontrolovať lanká, či niekde nie je niečo zlomené, ulomené, nie je tam nejaká nečistota. V prípade, že niečo z toho tam je, tak je potrebná výmena a vyčistenie.

Moja sada na čistenie a mazanie

Pomocou mierky skontrolujeme reťaz (každý pravidelný cyklista by takú mierku mal mať doma). Ak je vyťahaná, tak reťaz treba vymeniť, ak nie tak poriadne odmastiť a vyčistiť. 

Výmena reťaze - treba ju pravidelne kontrolovať

Ešte ju nemažeme, pretože je treba poctivo vyčistiť aj kazetu (vzadu tie ozubené kolieska) a prevodník (ozubené kolieska vpredu). 

Vyčistená kazeta aj s orechom

Nepoužívame technický benzín (pretože príliš vysušuje reťaz a to nechceme). Najlepšie sú spreje a odporúčam aj také, čo nezaťažujú životné prostredie. Niektoré dokonca aj pekne voňajú. Ak máme všetko vyčistené je potrebné nastaviť samotné radenie. Najprv dorazy (ako moc ide prehadzovačka a prešmykovač hore-dole) a následne lanko (pohyb medzi prevodmi). Ak neviete o čom hovorím, je lepšie pozrieť nejaký youtube - tam je toho kopec.

Prehadzovačka - nastavenie dorazov a presného radenia

Prešmykovač a skrutky, ktoré slúžia na nastavenie radenia

Nezabudneme aj namazať reťaz!

Ak by aj po nastavení bol nejaký problém, je potrebné natiahnuť lanko (nech nie je voľné), alebo je čas vymeniť aj bowdeny (to sú tie veci, cez ktoré prechádza lanko).

V prípade odpružených bicyklov je potrebné vyčistiť tlmiče, trošku ich namazať a skontrolovať. Ak sa nám zdá, že je tam nejaký problém (nejaká vôľa, vytekanie...), tak opäť odporúčam servis, kde hneď budú vedieť čo s tým. Tu celkovo platí, že je lepšie to niekam zveriť. Môže sa stať, že vidlicu, alebo tlmič rozoberieme a už ho nedáme dokopy. Je možné, že bude treba vymeniť rôzne tesnenia - ktoré by sme museli objednávať, ale v servise ich majú často nachystané.

Ďalší krok je vybehnúť s bicyklom von a ak nerobí nejaké problémy, tak si iba nastavíme posed na bicykli (nech nebolia kolená, ramená...) a môžeme začať sezónu úplne naplno!

Samozrejme toto bol úplný základ. Pre ešte lepší pocit si vieme vymeniť gripy, omotávku, zhodiť celú vidlicu, namazať ložiská a nastaviť vôľu v hlavovom zložení, vytiahnuť sedlovku a pekne ju celú namazať, nech neskôr nevydáva zvuky. 

Moja nová omotávka

Môžme dať dole kazetu a poriadne ju vyčistiť, vyčistiť aj skrutky, ktoré držia košíky na fľaše, skontrolovať či sa bowdeny niekde nedrú o rám (a nalepiť na rám priesvitné nálepky, alebo ho inak ochrániť), nalepiť na rám novú ochranu pred odieraním od reťaze, vyčistiť aj stredové zloženie po vytiahnutí prevodníka, nastavenie kónusov... 

To je už ale len ako návrh, čo všetko ešte s bicyklom môžeme urobiť - ale to už sú pokročilejšie veci a každý pravidelný cyklista ich samozrejme pozná. 

Ja robím takýto servis niekoľko krát do roka. Zrýchlenú verziu aj 2x do mesiaca. Keď sa človek o bicykel stará tak ho nesklame. Môj má už takmer 25.000 kilometrov (toto je jeho štvrtý rok) a ešte ma nezradil. Tým, že sa oň pravidelne starám vyzerá v podstate ako nový (naozaj), a trpím pri pohľade na novšie bicykle, o ktoré sa ľudia nestarajú. Veď nech ma to odvezie, hodím to do garáže, potom možno dofúkam kolesá a keď sa niečo náhodou stane tak nadávam nato, že čo som to kúpil. Typické, že? A to platí nie len pri bicykloch.

Takže jazdiť, jazdiť, jazdiť, postarať sa o bicykel a potom opäť jazdiť!

Komentáre