Preskočiť na hlavný obsah

Motivácia


O motivácii hovorím celkom často. A dôvod prečo to tak je? Pretože bez nej sa nedá začať, alebo dlhšie udržať svoje snaženie. Samozrejme: neplatí to len v cyklistike, ale aj inde.

Ja to však budem písať samozrejme pri cyklistike. Keď sa rozprávam s niekým kto tak moc nebicykluje, alebo sa chce so mnou pustiť do debaty, o tom ako niekde bol a začína to tým, sa väčšinou sťažuje na bolesť: chrbát, zadok, nohy, pľúca... A až potom povie ako bolo super a pustí sa do detailu. O jeho ďalšom výjazde počujem po dvoch mesiacoch, ak vôbec.

Sú asi dva hlavné rozdiely medzi "takýmto" cyklistom a už "zabehnutým" cyklistom. Ten zabehnutý nemôže ostať doma, keď môže ísť na bike. Skutočne! Je to už naozaj ako závislosť alebo choroba. Vonku zasvieti, pritom je ešte zima, okolo cesty sneh a všade kopec vody a cyklista už "cíti" cyklosezónu. A neskôr si nevie ani predstaviť, že by namiesto jazdy na bicykli išiel pozerať nejaký seriál, alebo niečo v telke. To u sa nedá!

Ten druhý rozdiel je práve chápanie bolesti na bicykli. Zabehnutý cyklista už vie, že nastavením predstavca, sedlovky, sedla, atď., si vie nastaviť pohodlie na bicykli, aby sa to dalo zniesť. Občasný cyklista hľadá poťahy na sedlo a podobné výdobytky, pritom nevie, že zadok bolieva aj profesionálov, či zabehnutého cyklistu. Rozdiel je v tom, že čím viac sa trénuje, tak na bolesť sa proste zvykne a už ju človek nepociťuje. Ja sa dokonca priznám, že v kopcoch bolesť dokonca vyhľadávam. Vtedy viem, že idem svoj výkon. Keď to nebolí tak idem ako lemra.

Jeden z mojich posledných výjazdov: 145 kilometrov s Lysou horou v strede etapy, tak to som si náramne užil. Môj nový cesťák je pre mňa prekvapivý nie svojou váhou, rýchlosťou, ale tým aké obrovské pohodlie na tom cítim. Keď som išiel stúpanie na Lysú (8 km, s 8-9% priemerným sklonom), tak som začal po tom čo som už mal v nohách špurtovať do vrchu. Myslel som trošku aj na to, že ma čaká ešte 70 kilometrov domov, tak to nebolo úplne naplno, ale nejaký ten výkon som tam dal. Pred výjazdom som sa bál, že to s tými prevodmi nevyleziem! A na siedmom kilometri, ktorý má sklon 9,5% som sa pristihol, že sa držím na baranoch. Posledný kilometer už tradične na šialenej kadencii: obehol som pár cyklistov a dvaja sa ma hore pýtali na môj výsledný čas. Z tohtoročných jazdcov sa držím v Top10 a pritom viem, že by som vedel dať ešte pár minút dole, pretože ma hlave odvtedy strašia úseky, kde viem, že som stratil nejaký čas, prípadne som mohol ísť ťažší prevod na inej kadencii... To ale nevadí, toto je predsa tiež forma motivácie. :)



Práve teraz prší tento hrozný dážď. Super pre prírodu, atď., ale pre nás cyklistov je to vyčkávacie obdobie (keď to píšem, tak svieti slnko :D ). Ja som ako bonus dostal aj nádchu, ale vďaka počasiu mi to ani ľúto nebolo: aspoň posilním imunitu. :D Teraz je naozaj dôležité sa namotivovať. Ja už mám nové ciele, pretože spomínaná trasa s Lysou horou mala byť vrcholom mojej cyklosezóny a ja som to dal na začiatku mája. Takže si v hlave odklikávam, čo by som mohol skúsiť, kde mi treba ešte zájsť... Takto to má asi väčšina zabehnutých cyklistov.
Pre občasného cyklistu by som odporúčal, nech pomaly začne jazdiť a nemá prehnané očakávania, pretože to môže skôr demotivovať. Ja osobne keď si dám nejaký cieľ, tak nieje na prvom mieste. Na prvom mieste je užiť si jazdu a pokiaľ to ide naozaj dobre tak sa pustím ešte ďalej, alebo do takého a takého kopca. Takto som raz išiel otočiť iba nohy na hodinku u nás na Kysuciach a dal som 130 kilometrový okruh Okolo Beskýd už v apríli.
Samozrejme odporúčam aplikáciu ako je STRAVA, kde je kopec iných jazdcov, ktorí radi poradia, pochvália za prejdenú trasu. Ja sa priznám, že bez tejto appky by som asi nezačal tak bicyklovať ako to robím teraz. Spoznal som pár ľudí a bolo mi proste blbé neísť na bicykel a nenahrať nejakú prejdenú trasu. Časom nás bolo viac a viac a aj keď som veľa ľudí reálne nikdy nestretol, tak sa proste "poznáme". Ak niekto číta, a chcel by so Stravou začať, tak stačí zatiaľ mobil s dobrou GPS. :) A je to zadarmo!



Dobre. Tuto to ukončím. Snáď sa nám počasie čo najskôr umúdri, ja už dorazím soplíček, a odpálime toto leto nejakými brutálnymi výjazdmi za ktoré budeme hrdí, pritom ako ich budeme zdieľať. Na hlavne netreba zabudnúť na pôžitok z jazdy na bicykli. Aj keď niekto nieje najsilnejší jazdec, tak si to vie užiť cyklistiku možno viac ako ten profík, či "rýchlejší" cyklisti. :)