Preskočiť na hlavný obsah

Stupava, Devín a Borinka



Ďalšie miesto kde bude štartovať Škoda Bike Open Tour 2018, je Stupava.
Tešil som sa, pretože keď som bol v Sv. Jure (ktorý je cez kopec), tak som jazdil po krásne upravených cestičkách, ktoré sa hodili na každý horský aj trekingový bicykel. V Stupave a okolí sa nachádza veľa zaujímavostí, ktoré som chcel prejsť. Korunou mal byť Devín – kde som ešte nikdy v živote nebol.
Tento krát som nešiel sám, ale zobral som aj priateľku. Vyrážali sme však pomerne neskoro, čo ale nevadilo, pretože som si rezervoval v Stupave aj ubytovanie na jednu noc.
Kým sme išli autom po upršanej D1, tak moja priateľka pozorne kukala na telefóne počasie nad Stupavou. Hrozne pršalo, ale kým sa nám podarilo dostať cez Bratislavu do cieľového mesta, tak už našťastie nepršalo.
Ubytovali sme sa až o pol ôsmej sme ešte vyrazili na bicykloch smerom na Devín.
Zo Stupavy na Devín, okolo Moravy

Zamierili sme po žltej značke von zo Stupavy k rieke Morave. Okolo nej vedie príjemný cyklochodník, s červenou značkou, vhodný pre trekingové aj horské bicykle. Zaujímavosťou sú vojenské bunkre, ktorých je popri tejto ceste viac než dosť.







Zastavili sme sa aj na cyklomoste Slobody, ktorý prechádza ponad Moravu. Na ňom je aj značená štátna hranica medzi Rakúskom a Slovenskom.







Pomaličky sme sa dostali k Devínu, ktorý je zo Stupavy vzdialený asi 20 kilometrov. Zaujímavosťou je aj Morava, ktorá sa tu vlieva do Dunaja.






Chcel som pokračovať okruhom cez Devínsku kobylu. Kvôli neskorej hodine sme sa ale rozhodli, že sa vrátime po ceste ktorou sme prišli. Išli sme skrz tmu, pri mesiačiku do Stupavy.
Keďže bolo po daždi, tak sa občas v poslednej chvíli ukazovali blatisté mláky. Nepríjemné boli aj roje múch – ale už každý skúsený cyklista vie, že večer sa musí jazdiť so zavretými ústami.






Dostali sme sa do nočnej Stupavy, objednali si pizzu, ktorú sme si zobrali na penzión a išli sme spať. Ráno ma totiž čakal skorý budíček.



DRUHÝ DEŇ - Dračí hrádok a Marianka

Kvôli tomu, že sme večer nestihli dokončiť okruh, som musel ráno vstávať už o pol siedmej. Nevadilo mi to. Veď tu bolo ráno 20 °C, čo je pre mňa – chalana z Kysúc - nezvyk.  Mojím cieľom boli zrúcaniny Pajnštún a Dračí hrádok + pútnické miesto Marianka. Zo Stupavy ma vyviedla krásna cyklotrasa až som sa dostal do dedinky Borinka.



Bol som pri smerovníku, ktorý ukazoval na turistickú trasu k Pajnštúnu a so sklamaním som musel tento cieľ odvolať. Cestička bola úzka a po dažďoch z predchádzajúceho dňa by som sa asi zbytočne vytrápil. To by mi samozrejme nevadilo, išlo ale o čas. Zamieril som teda na Dračí hrádok cez Borinku, ktorá je rovnako ako Stupava pretkaná turistickými aj cyklistickými trasami.
Pekná asfaltka, po ktorej sa dá ísť aj pekne oddychovo. Odbočka a následné stúpanie k Dračiemu hrádku už tak príjemné ale neboli. Strmá lesná cestička.
Pred hrádkom bol aj smerovník, ktorý ukazoval, že aj po tejto trase sa dá dostať na Pajnštún. Zo samotného hrádku je vidieť toho máličko. Chce to trošku skúsenejšie oko, aby si človek vedel predstaviť, ako hrad vyzeral.









Odtiaľ som zamieril opäť dole do Borinky a cez kopec som zamieril do Marianky. Po ceste sa mi ukázal už niekoľko krát spomenutý Pajnštún.



Kopec bol relatívne výživný. Ja som bol celkom unavený, tak som si ho dal na ľahkých prevodoch. Nie je však dlhý a nikto by sa nesmial, keby tu niekto musel bicykel vytlačiť.

Marianka stojí za to. Ide o zaujímavé miesto najmä pre pútnikov. O tomto mieste sa dokonca hovorí, že je najstarším pútnickým miestom v bývalom Uhorsku. Upravený areál, kde sa nachádzajú menšie stavby.







Ja som však už musel hnať na penzión. Vracal som sa po cestičkách čo najrýchlejšie to išlo. Keď som si myslel, že už vidím Stupavský kostol, tak som vypol GPS a išiel za ním. Až pri kostole som si uvedomil, že som v Záhorskej Bystrici. Tak som zapínal GPS ešte raz. Nevadí. Trasu som natiahol o 15 minút a aspoň som pridal zopár kilometrov.


Bicykle sme naložili do auta, osprchoval som sa, dali sme si s priateľkou výbornú kávu a vyrazili sme domov.


Mapky

Devín:



Borinka a Marianka:




Trasy na Strava.com
Devín: https://www.strava.com/activities/1711752994
Borinka a Marianka: https://www.strava.com/activities/1712500073

V hlave mi ale ostal ten pocit, že som sa vydal do okolia Stupavy len na pár zaujímavostí, pritom tu je toho veľmi veľa už len v samotnom meste. Stupavu a jej okolie preto určite môžem odporučiť aj na viacdenné cyklistické výlety. Jediné čo potrebujete je dobrá mapa a horský či trekingový bicykel.