Preskočiť na hlavný obsah

V okolí Svätého Jura


Spoločnosť mi dnes robil tento bicykel


Na jar jazdím buď málo, alebo po overených cestičkách. Tento rok som však pristúpil na to, že sa budem venovať aj krásam Slovenska.
Začal som krásnym mestečkom Svätým Jurom. Prvá tabuľa v meste hovorí: Vitajte v meste histórie, vína a umenia, aj centrum mesta ma celkom prekvapilo. Vydláždená cesta, príjemné priestranstvo, kde by som si skutočne rád dal pohár vína. No dnes ma čakalo pomerne veľa kilometrov v sedle bicykla.


Malý kúsok z námestia


Kostol sv. Juraja, ktorý má bohatú históriu


Pohľad smerom „dole“. Vpravo je vidieť aj parkovisko, kde môžete v pokoji zaparkovať auto

Práve na tom parkovisku som odstavil aj ja





  

Šúrsky kanál – oddychová trasa aj pre rodiny s deťmi

Ako prvú trasu som si vybral cyklotrasu pri Šúrskom kanáli. Trasa sa volá: JuRaVa, pretože spája Svätý Jur, Raču a Vajnory. Ja som prešiel kúsok medzi Svätým Jurom a Vajnormi – a musím povedať, že sa podarila. Trasa vedie krásne popri kanáli a nie je vôbec ťažké sa na ňu dostať. Stačí prejsť na druhú stranu železnice. Vo štvrtok okolo obeda som tu stretol zopár korčuliarov, pár detí, ale aj cyklistov na cestných bicykloch, ktorí sa snažili na takomto úseku nahodiť svoje nohy do formy. Pre rodiny s deťmi je to geniálne. Neviem však ako vo veľmi teplé letné dni, pretože slnko tu skutočne musí piecť. Veď pozrite na fotky:


Podobných prístreškov je tu pomerne dosť.

Trasa ide stále okolo tohto vodného kanála

A nemusíte byť ani vybavený ako ja. Smerovníky vám nedovolia stratiť sa

Okolo tejto trasy môžete pomerne často naraziť aj na kone. Ja som ich tiež zazrel.

Trasa sa vedie čiastočne aj pomedzi stromy.

Dostal som sa k mostu pred Vajnormi. Späť som skúsil ísť cez takzvaný Panónsky les. Táto trasa je značená len ako turistická a aj preto je jej kvalita o poznanie horšia. Žiaden asfalt, ale hrboľatá hlinitá cesta. Ponúka však skrýšu pred slnkom.

Cesta v Panóskom lese

Cesta okolo Šúrskeho kanála je príjemná pre rodiny s deťmi, prípadne pre jazdcov, ktorí si chcú zregenerovať nohy bez nejakých stúpaní.




Zo Svätého Jura na Biely kríž

Ja som sa veľmi tešil na druhú časť mojej trasy – výstup na Biely kríž a následnú „hrebeňovku“.

Pokračoval som cestou na Raču. Cestou môžete vidieť napríklad „Pustý kostolík“. V skutočnosti však ide o kaplnku Nanebovzatia Panny Márie. Nachádza sa vedľa nej malý park, kde sa dá aj dobre pospať. Ja keď som tadeto prechádzal, tak som videl pár cyklistov, ktorí boli zvalení na lavičkách. Nachádzajú sa tu aj tabule, ktoré píšu o histórii tejto kaplnky, ale aj o meste  Svätý Jur.

Kaplnka Nanebovzatia Panny Márie. Odtiaľto som išiel zelenou turistickou trasou až na Biely kríž

Hovorí sa, že na sv. Jura vyliezajú hady. Ja som tu bol týždeň pred sviatkom sv. Juraja a už sa tu takto jeden slnil.


Pozeral som na internete, že ktorá trasa na Biely kríž je najmenej jazdená. Vybral som si teda túto zelenú. Po chvíli som pochopil prečo to tak je. Hore vedú 3 cyklotrasy a jedna turistická. Hádajte teda, po ktorej som išiel ja.
Musím však povedať, že na zjazd by to bola neskutočná paráda. Dohora – to bola krutá makačka.


Cesta sa však rozšírila a bola celkom príjemná. Pre tréning na horskom bicykli je to proste dokonalé

Pri tejto trase sa nachádza aj Sakrakopec – miesto, kde sa stalo letecké nešťastie 24. 11. 1966. Pri tomto krížiku sa nachádzajú dokonca aj niektoré drobné časti lietadla, ktoré tu ľudia našli. Nechýba aj tabuľa, ktorá podrobne toto nešťastie opisuje

Smerovník na Bielom kríži

Fotka bicykla pri kríži

A kúsok za krížom sa nachádza takýto bufet, kde vám dajú výbornú kofolu a môžete si tu chvíľu posedieť. Majú tu napísané, že požičiavajú aj elektrické bicykle



Po červenej trase na Tri kamenné kopce

Odtiaľto som sa vydal po Štefánikovej magistrále smerom na Pezinskú babu po hrebeni Malých Karpát.



Trasa viedla takýmto príjemným lesíkom. Neponúka žiadne výhľady, no pre ľudí z mesta to musí podľa mňa neskutočná paráda, takto zmiznúť do prírody a oddýchnuť si od mestského ruchu

Nechýbajú ani značky cyklotrás, aby sme sa nestratili

Pri tejto trase (a nielen tejto) sa nachádza aj takýto symbol, ktorý vyzerá ako miska. Označuje rôzne studničky, kde môžete doplniť svoje zásoby vody

Jedna zo spomenutých studničiek

 Až som sa dostal k smerovníku na Troch kamenných kopcoch



Kopcovitá trasa aj pre cestné bicykle

Potom ako som si užil zjazdy a výstupy po hrebeni tejto príjemnej trasy, som sa dostal na tri kamenné kopce. Odtiaľto som chcel ísť ešte na Pezinskú babu, ale čas ma už celkom naháňal. Tak som sa rozhodol, že pôjdem žltou trasou na Limbach. Ide o asfaltovú cestu, ktorá je mierne rozbitá. Určite sa tu však dá ísť aj na cestnom bicykli. A že to teda je trasa! Myslel som, že už pôjdem rovno dole kopcom do Svätého Jura, ale mýlil som sa. Po ceste som liezol cez zopár drsných kopčekov. Pre „cesťákov“, ktorí majú radi kopce – toto je fantastická trasa.

Kúsok z trasy – ja totiž milujem fotenie počas jazdy

Asfaltová cesta je skutočne super

  
Moje krátke zhodnotenie

Cyklotrás v okolí je však veľmi veľa. Pokiaľ máte chuť plánovať a hrať sa s mapami, tak môžete za počítačom stráviť dlhé chvíle. Ich kvalita je taktiež na veľmi dobrej úrovni. Žiadne úseky, ktoré by sa nedali prejsť v sedle bicykla a aj smerovníky a značky sú presné. Veď ja som sa tu nestratil a to som tu  živote nebol.

Na mape nižšie sa nachádza trasa, ktorú som prešiel. Dole môžete vidieť cyklotrasu okolo Šúrskeho kanálu a cestu cez Panónsky les. Odtiaľ som išiel „doľava“ na západ smerom na Biely kríž. Toto je tá zelená turistická trasa. Na biely kríž vedú však aj cesty pre cestné bicykle z Rače.
Z Bieleho kríža som sa dostal po červenej trase na tri kamenné kopce, odkiaľ viedla tá perfektná asfaltová cesta, po ktorej sa dá dostať až do Limbachu - odtiaľ buď do Pezinka alebo do Svätého Jura.
Celá trasa má 43,4 km. Nastúpa sa tu 865 m (merané s barometrom).

Tu je odkaz na zobrazenie trasy cez google maps: http://www.gpsvisualizer.com/display/20180422080541-66147-map.html