Preskočiť na hlavný obsah

Čo zobrať na každú jazdu?



Onedlho začne cyklosezóna. Vlastne... Niekto už jazdí, iní jazdia aj v zime... Takže správne povedané: onedlho začne cyklosezóna aj pre mňa. A dúfam, že čo najskôr.
Rozhodol som sa teda napísať príspevok o tom, čo patrí na každú jednu jazdu (pokiaľ to nie je cesta do obchodu, alebo podobné jazdy - veď viete).
Ďalším dôvodom, prečo som sa o tomto rozhodol napísať je ten, že som raz vo vlaku počul skupinku mladých ľudí, ktorí sa rozprávali o tom, ako jedného z nich zastavili policajti a upozornili ho, že nemá prilbu. Chlapec sa zdal byť dosť rozhorčený a to napriek tomu, že ho policajt iba upozornil.

Na prvom mieste - bez čoho sa človek nezaobíde musí byť bicykel. Lebo veď... chápete. Bez toho sa moc asi nenabicyklujete. 


A teraz vážnejšie. Čo skutočne nesmie chýbať na ani jednej jazde je samozrejme prilba. S prilbou možno aj do toho obchodu, aj v dedine, aj na krátke jazdy. To je proste základ. Je niečo dôležitejšie ako ochrana hlavy?
Aj preto by mala byť prilba čo najlepšia. Neplatí, že čím drahšia, tým lepšia. Ja som jazdil dlhé roky s lacnejšou prilbou a ochránila ma aj v niekoľkých nepríjemných pádoch. No nakoniec som raz zainvestoval do omnoho kvalitnejšej prilby (ktorá vyzerá podľa mňa super). V histórii profesionálneho pelotónu sa nájdu udalosti, keď jazdec zahynul po páde a pritom by ho prilba ochránila. Aj kvôli tomu je prilba už dlhé roky povinná. Dokonca si pamätám, že v roku 2015, keď bola u nás v dedine časovka, tak po skončení preteku organizátori preverovali fotografie z preteku, aby sa uistili, že všetci mali prilby - kto ju nemal bol vylúčený a jeho výsledok bol vynulovaný.
Prilba je však dobrá ešte kvôli jednej veci - a to je aerodynamika. Táto vec na hlave robí veľmi veľa. Videl som aj testovanie vo veternom tuneli, keď sa ukázalo, že vďaka prilbe sú jazdci rýchlejší. Takmer každý tím má iné prilby. Rieši sa aerodynamika, ale aj ventilácia. Je dôležité aby bola prilba formovaná tak, aby dokázala aj „ochladiť“ hlavu. 


Teraz už sa dá na internete nájsť fakt hocičo. Kartónové prilby, ktoré sa dajú poskladať do tašky, no pritom dokážu perfektne ochrániť celú hlavu. Prilby, ktoré majú zabudované svetlá, či bezdrátové slúchadlá. Vývoj ide veľmi rýchlo dopredu.
Takže nikdy nezabudnite na svoju prilbu. Občas ju skontrolovať, či tam nie je nejaká prasklina, umyť ju... Ak spadnete na bicykli - tak ona jediná ochráni Vašu hlavu.  

Ďalšou vecou je oblečenie. Nemyslím tým, že máme byť oblečení a nejazdiť nahí, ale to, že treba sa vedieť správne obliecť do každého počasia. Ako hovorí jedna veta: „Neexistuje zlé počasie, len zle oblečený cyklista.“
Oblečenie závisí aj od toho, že ako a čo človek jazdí. Ak jazdí relaxačné oddychovky, tak si dá to, v čom sa cíti najpríjemnejšie. Niekto zase jazdí v obtiahnutých cyklodresoch a niekto nie.
Pre mňa osobne je najdôležitejšou časťou antibakteriálna vložka v nohaviciach. To aby človeka nebolel zadok a cítil sa pohodlne aj po mnohých hodinách na bicykli. Takéto vložky nie sú len v tých obtiahnutých gatiach, ako to majú cestní profíci. Dá sa to nájsť aj v normálnych gatiach.
Dôležitý je cyklodres, alebo tričko. Aby spoľahlivo odvádzalo pot, bolo presne na mieru (až ste trošku aerodynamický) a aby ste s ním boli spokojný. Veď ľudia si Vás na bicykli zapamätajú podľa toho, čo máte oblečené. Dôležité sú aj vrecká. Až si dokážete zobrať so sebou mobil, doklady, nejaký ten peniaz...
Je dôležité aby bol človek chránený aj pred dažďom, či zimou. Na to sú dobré ľahké bundy, ktoré sa dajú poskladať aj do vrecka. Ja zbožňujem moje rukávy. Ako.. nie tričko s rukávmi, ale len rukávy. Keď je chladnejšie, alebo idem do nejakého zjazdu, tak si to ľahko natiahnem na ruky, bez toho aby som musel zosadnúť z bicykla. A na to, že mám jedny z lacnejších, tak ma vždy hrejú a sú proste super.
No a nemal by som zabudnúť na rukavice. Správne rukavice chránia aj pri páde, aby si človek nezodrel dlane. No sú dobré aj na to, aby človekovi akoby.. nezdreveneli ruky. Niektorí používajú aj také rukavice v ktorých je gél, aby sa cítili čo najpohodlnejšie.


Ďalšou dôležitou súčasťou výbavy cyklistu je obuv. Príjemné tenisky, ktoré nespôsobujú nohám žiadnu škodu a odvádzajú pot. Sandále na letné oddychovky, alebo... cyklistické tretry. Kto to nikdy nemal na nohách, tak si môže myslieť, že je to blbosť. Aj ja som si to myslel. Zaklapnúť sa do pedálov a riskovať tak zbytočné pády?
No nakoniec som si to zariadil. Čítal som o tom na internete - ľudia si to chválili, no zároveň varovali, že sprvu budem veľa padať. A to sa aj dialo. No po nejakom čase si to neviem vynachváliť. Je to skutočne veľmi dobrá vec, ktorá u mňa už nesmie chýbať. Keď sa človek zaklapne a môže ten pedál ťahať bez toho, aby sa mu zošmykla noha. Dôležité je aj to, že človek má vďaka tretrám umiestnené nohy na pedáloch správne. Často vidím ľudí v teniskách, ktorí majú tie nohy dané na pedáli nesprávne. Nič im samozrejme nepoviem - pretože by som riskoval posmech, že sa snažím byť dokonalý a len poučujem, ale vidím to. Ja som jazdil tiež nesprávne. No aj pri tretrách to nie je také ľahké. Tiež sa dajú nastaviť, že v akom uhle budú na tom pedáli. Správne nastavenie môže trvať aj mesiace. Jeden chlapík na eurosporte hovoril, že keď majú profíci nové tretry, tak to upravujú takmer po každom jednom tréningu. To preto, lebo to má vplyv aj na chrbticu, zadok... Keď je to nesprávne, tak to môže bolieť.
Môj najväčší problém s tretrami je v terénnych zjazdoch. A to som čítal aj pár diskusií na internete, kde sa ľudia o tom bavili. Niektorí v zjazde odpoja tú tretru z pedálu, aby pri prípadnom zakolísaní dali nohu ľahko na zem. Iní tvrdia, že s tou nohou zaklapnutou v pedáli lepšie tlačia na ten bicykel a majú tak lepšiu koordináciu. Ja súhlasím s koordináciou, ale občas príde terénny zjazd, keď si nohy len položím na pedál. Ale ja nie som terénny jazdec. :D
Tretry skutočne odporúčam - to je super vecička. No dá sa jazdiť aj bez toho - veľa a dobre. No keď si na ne človek zvykne - je to na nezaplatenie. 


Okuliare - tie sú dobré kvôli tomu, aby si človek ochránil oči pred slnkom. Ale aj pred prachom, či nepríjemným fúkaním vetra do očí. Človek by si mal nájsť také, ktoré mu pasujú, z ktorých ho nebolia uši, také čo nepadajú, také čo dobre odvádzajú pot - až nesteká do očí.

Peter Sagan má tento rok takéto okuliare
Nasledujú drobnosti, ktoré sú však veľmi potrebné.
Mobilný telefón - či už kvôli mape, tiesňovému volaniu, či kontaktu na niekoho. Rýchle urobenie fotky bez toho, aby človek musel so sebou ťahať fotoaparát. To sú podľa mňa výborné funkcie, ktoré zvládne táto malá vec, ktorá sa ľahko zmestí do vrecka. Jediné čo je divné: keď to niekto vytiahne a aj počas tej jazdy na bicykli ide na ten facebook, alebo vyvoláva... No chápete, človek by si mal od takých vecí práve oddýchnuť a nie to vyťahovať ešte aj na bicykli. Ja som si kúpil aj nepremokavý obal, ktorý sa dá pripevniť aj priamo na riadidlá. Mobil si dávam do obalu na každú jednu jazdu a držiak na riadidlá mám vždy so sebou.

Nejaký ten peniaz - nikdy neviete čo sa môže počas cesty stať. Napríklad môžete dostať chuť na cesnakovú polievku. Alebo idete okolo obľúbenej kaviarne. Prípadne sa niečo stane a človek sa môže vlakom, alebo nejako dostať domov. (také niečo sa mi však ešte našťastie nestalo)

Jedlo - podľa dĺžky trasy a aj jej náročnosti. Tak si treba zbaliť aj nejaké to jedlo. Banán či nejaké iné ovocie, nejakú tú energetickú tyčinku, či gél na jedenie. Človek musí počas jazdy dopĺňať energiu. Jedna z najhorších na bicykli je hlad - strata energie. To je skutočné utrpenie. 

Voda - o tom asi nemusím ani veľa písať, bez vody moc nenabicyklujeme. V prípade dlhších trás je najlepšie poznať aj nejaké miesta, kde je nejaká studienka, či pohostinstvo, kde sa dá načapovať aj čistá voda. Ja si na každú jazdu robím zelený čas s citrónom a medom. Či je teplo, alebo zima, tak mne tento nápoj vždy pasuje. 


Doklady - v mojom vrecku nikdy nechýba občiansky preukaz a kartička poistenca. Keby sa niečo stalo, tak nech mám tieto dve veci pri sebe. Nanešťastie ja mám ešte stále ten starý, obrovský občiansky, takže musím ešte pol roka vydržať, kým mi ho vymenia za ten nový, ktorý zmestím aj k mobilnému telefónu.

Mapa - keď ste v totálne neznámom kraji, tak sa oplatí mať aj nejakú tú mapu. Alebo zariadenie s navigáciou. Aj keď... ja si najviac pamätám tie jazdy, keď som sa stratil a našiel som niečo o čom som ani netušil.


Taká tá vec pod sedačkou. Niektorí to volajú puzdro, taštička, brašňa, kapsička... Dajú sa kúpiť rôzne veľkosti, rôzne materiály, s rôznym štýlom uchopenia pod sedačku. Ja tam mám v tom skrytú náhradnú dušu, základné náradie, lepky (keby som prederavil viac duší), odrazku a aj svetlá - pretože ja ich nemám dané neustále na bicykli - ale vždy keď ich je treba, tak ich takto jednoducho vytiahnem. 

Tachometer - no predsa až viem ako rýchlo idem, koľko som najazdil, či ako dlho mi to trvá. Niekto nahradí tachometer niečím omnoho lepším - GPS zariadeniami, ktoré ukazujú aj ako je človek vysoko, srdcové tepy, trasu a hocičo iné. To závisí už od každého jedného zariadenia.

A nemôžem zabudnúť na pumpu. Bez náradia na opravu defektu a pumpičky ani na jednu jazdu - teda pokiaľ to nie je pretek a ja neodľahčujem bicykel. Ja som na pumpu dokonca dosť náročný. Už som vystriedal 3 pumpičky, kým som našiel tú pravú. A to podľa toho, že ako rýchlo a ako pohodlne sa s ňou pumpuje. Samozrejme - aj podľa limitu, že ako moc dokáže koleso nafúkať. Je dobré mať doma veľkú pumpu, s ktorou koleso dopumpujete. Ja chodím najradšej na benzínovú pumpu, kde je veľký kompresor, ktorý napumpuje koleso a mne stačí len pridávať tlačítko +. A dokonca je to zadarmo.

To by bolo k tomuto príspevku všetko. Dúfam, že som na nič nezabudol - ak som však zabudol, alebo ak je niečo čo vy beriete na každú jazdu na bicykli, tak mi to napíšte do komentára.
Snáď už bicyklujete, alebo sa už tešíte na to, ako príde trochu teplejšie počasie. Ja sa už totiž nemôžem dočkať a aj preto som napísal takýto príspevok.😉