Preskočiť na hlavný obsah

Cyklistická štatistika a detaily

Tento príspevok bude mať dve časti.
Začnem prvou: v tej sa budem venovať cyklistickej štatistike. Takže hurá matematika, (len taká, akú zvládam aj ja).
Vlastne.. Cyklistickou štatistikou som to nazval ja, pretože mi iný pojem nenapadol.
Čo to vlastne je? Ide o zbieranie svojich údajov z cyklistických jázd, pretekov, výletov..
Načo je to dobré? To napíšem nižšie.

Ja som s týmto začal na začiatku roku 2013. V roku 2012 som si kúpil bicykel, čo to som najazdil. Ale 2013 som chcel odpáliť a dal som si cieľ najazdiť: 1600 kilometrov. Teraz už viem, že je to malý cieľ, ale niekde som začať musel.
Začal som si zapisovať všetky svoje trasy do zápisníka.
Nasledujúce údaje: dátum, kde som bol, koľko som prešiel a počet kilometrov, ktoré som najazdil v tom roku.


Mám tam už nazbieraných 18 strán. Keď som s tým začal, tak som nemal ani tachometer. Takže po každej jazde som to meral cez google earth. Hrozné, ale bavilo ma to. S radosťou som sledoval môj rast. Keď som si kúpil tachometer, už to išlo samozrejme jednoduchšie. 


No potom prišla iná vec. Tou bola STRAVA. Začalo to tým, že som sledoval videá od Global Cycling Network, a tam každý týždeň čítali nejakú tabuľku, kde boli jazdci, ktorí najazdili najviac kilometrov alebo najviac nastúpali. Časom som zistil, že tam majú klub, do ktorého sa môže pridať úplne každý.
Tak keď som si kupoval mobil, niekde v roku 2014, tak som pamätal na to, že chcem Android a GPS. Potom som si to stiahol a začal som jazdiť. :)
Skutočne nie je nič jednoduchšie, ako si nahrávať svoje jazdy cez takúto appku. Spustím nahrávanie a mobil dám do zadného vrecka na drese.



Nič viac netreba. Komu to ale nestačí, tak si to môže dať aj na riadidlá: cez rôzne kryty či držiaky. Ja mám takýto. Viditeľnosť je perfektná, je to vode odolné a ten držiak je poriadne pevný.


Na Strave môžete nájsť veľa ľudí z okolia, súťažiť v tom, že kto najazdí najviac kilometrov, ako rýchlo... Je tam toho omnoho viac. Všetko sú to super veci, ktoré motivujú človeka k tomu, aby jazdil viac a viac.
Pre mňa bolo neodolateľné aj to, že by mi to samo počítalo trasy, počty kilometrov, koľko som nastúpal a podobne.
No neprestal som si zapisovať do toho zápisníka, o ktorom som písal vyššie.

Samozrejme musím povedať, že existujú cyklopočítače, rôzne hodinky a zariadenia, ktoré používajú GPS a veľa ďalších senzorov. Ide predsa o veci, ktoré majú primárny cieľ šport. Tiež som to sledoval, uvažoval o tom, ale nakoniec som ostal pri telefóne. Ten sa mi nakoniec rozbil, tak keď som kupoval nový (2016), tak som hľadel na čo najlepšie parametre, pre zaznamenávanie mojich trás do Stravy.

Možno ste si všimli, že vyššie už dávno nepíšem o štatistike. Tam totiž začala druhá časť príspevku: zaujímanie sa o cyklistiku.
Nákazlivá vec, niečo ako zlatá horúčka z Aljašky. Začnete pozerať videá, zisťovať na čo je to a to.
Občas si urobíte radosť, kúpite si nový komponent, náradie, čistiacu sadu na bicykel. Na internete kukáte novinky zo sveta cyklistiky.
Je to, ale zlé? Iba ak to presiahne zdravý rozum. Pre mňa osobne je riadne super, že sa môžem venovať tomu bicyklu. Od vylepšovania svojho bicykla, po detailné čistenie a kupovanie rôznych nástrojov na čo najlepšie vyčistenie reťaze. Samozrejme treba mať aj svoje náradie. Ide o veľmi príjemné trávenie času.


Už to vidíte? Cyklistika nie je iba o jazdení. Je to o láske k detailom. A bicykel to nie je len jedna vec, ale hromada komponentov, ktoré sa starajú o to, že sú pokope tak super.



No neplatí to pre všetkých. Niekto vytiahne bicykel raz za týždeň, niekto raz za mesiac, niekto takmer každý deň. Už tam je vidieť určitý vzťah k tomu.
Poviem jedno múdro: tá láska k cyklistike je riadne super vec, ale to nie je celý život. Takže si hľadajte priateľa/priateľku, čo chce jazdiť na bicykli!

Na záver poviem teda ešte to, že za tými jazdami, tisíckami kilometrov, dlhými výletmi, je vždy ten bicykel, to chcenie, tá radosť z toho.
To tam musí ostať. Ak sa tým niekto živí, tak mu trošku závidím.. aj keď zároveň aj nie. Prečo? Lebo sa z toho stáva taká povinnosť. Sú profíci, ktorí povedia, že ich to prestalo baviť. No mne sa páčilo, keď minulý rok, počas Tour de France, dal Chris Froome fotku na twitter, kde sedí na trenažéri a vedľa neho bol aj Nairo Quintana. A napísal tam: na konci dňa sme len dvaja ľudia, ktorí milujú jazdu na svojich bicykloch.