Preskočiť na hlavný obsah

Na Karlštejn z Větrníka, na bicykli


Na úvod vysvetlím pojmy z nadpisu príspevku.
Větrník - tak sa volá miesto v Prahe, kde bývam - internát (kolej).
Karlštejn je stredoveký hrad nachádzajúci sa juhozápadne od Prahy. Nachádza sa v chránenej krajinnej oblasti: Český kras. A trošku k histórii. V roku 1348 tu položil základný kameň Arnošt z Pardubic. To bol prvý Pražský arcibiskup - blízky spolupracovník Karla IV. Práve tento kráľ dal tento hrad postaviť - ako svoje sídlo. Pôvodne to malo byť menšie a s pár vežami. No neskôr tu mali svoje miesto české korunovačné klenoty, koruna cisára svätej ríše Rímskej a ostatky svätých. Aj preto sa hrad postupne rozširoval. Samozrejme, ako pri väčšine hradov v našich zemiach, prežil aj svoje zlé obdobia, keď chátral, alebo sa mu nedostalo toľko prostriedkov, koľko by malo. Bol zrekonštruovaný začiatkom 20. storočia.
Bicykel - to je tá neskutočná mašina s dvoma kolesami. :)

Ale pekne na začiatok. Vidieť tento hrad naživo bol môj malý detský sen. Ani vo sne by mi nenapadlo, že tam dôjdem na bicykli. :)
A začalo sa plánovať. Vytiahli sa mapy Prahy, ktoré nám dali na ForBikes zadarmo, otvoril sa plánovač trasy na Strave a internetová cyklomapa Prahy.
Vysvetlím to. Keď si plánujem cestu na Beskydách, alebo tak. To krásne lesy a stačí si zapamätať mená obcí. Praha je labyrint. Doslova. Na tomto mieste sa dá stratiť všade. Tak som si to podrobne značil, pekne podľa cyklotrás.



Mal som ešte jednu pomoc. Deň predtým som si kúpil takúto vec na môj telefón, aby som to mal ako navigáciu. Urobil som veľmi dobre. Bez tohto by som tam blúdil ešte týždeň.


Ale idem na to už rýchlejšie. :)

Takto vyzerala konečná trasa. Tam aj späť.



Ak sa nájde niekto, kto by tam chcel ísť podľa tohto, tak pozor na tie moje oblúky tam. Občas sa totiž stalo, že prišla križovatka, na ktorej som absolútne nechápal, ako funguje.
Na tejto trase sa nachádza jedna vyhliadka. :)
Tak som ju umiestnil do trasy a urobil som veľmi dobre. :) Vyzeralo to tam takto a na vežu sa dalo voľne dostať.



A potom už priamo na hrad. Ponad jednu diaľnicu, druhú diaľnicu. Cesty tam majú dobre vymyslené. Cez rozostavanú štvrť, pre bohatých ľudí a ďalej cez hromadu dediniek s krásnymi menami ako napríklad: Kuchař, Zbuzany, Chýnice, Mořina. Táto cesta bola úžasná. :) Rovinky prerušované krátkymi, no zato prudkými kopčekmi. Všade okolo zelená tráva, asi tam fungujú poľnohospodári a niečo tam pestujú. Všade dookola. :)
Predpoveď počasia nevyšla. Namiesto 22 stupňov, bolo tesne pod 30° - asi 27°. Takže som urobil veľmi dobre, že som nahodil aj krátke gate, aj dres. :) Na konci dňa som bol krásne opálený. :D
Prišli sme do Českého krasu a už som kukal, že kde je ten hrad. Vôbec ho nebolo vidno. Riadne som sa naň tešil. Dookola je les - a bola tam jedna super asfaltka. A kukal som a hľadal. A zrazu Bách. Rovno do tváre. Obec Karlštejn. Na fotke to nie je moc vidieť - ale naľavo od toho domu sa dá vidieť kúsok hradnej strechy.

A o ďalší kúsoček.



A urobil som si selfoša. Netvárim sa najkrajšie, pretože pri vytváraní selfie som ešte podpriemerný učeník. Mám ešte jednu fotku. Spolužiačka Janka ma odfotila, to bola tá fotka úplne hore na začiatku príspevku.

Janku som celý čas nespomínal, ale išla so mnou tiež. Keď to bola takáto vzdialenejšia trasa po miestach, ktoré som videl iba na mape bolo super, že so mnou išla.

Urobil som jej jednu príšernú fotku. Ani by som ju tu nedal - kvôli odrezaným nohám, výborne umiestnenej lampe... Ale, Jani tiež patrí do tohto príbehu. :)


Prečo tam patrí? Lebo mi to s ňou trvalo omnoho dlhšie, ako keby som išiel sám. :D Nie. To bol len humor. :) Po ceste späť to už bolo také, že chcela ľahnúť do trávy, že na 5 sekúnd pospať a tak. Vtedy som musel použiť didaktickú metódu: čistá voda do tváre - fungovalo to.

Ale naspäť. V obci Karlštejn sme dali výbornú cibuľovú polievku. Milujem polievky a táto bola excelentná. Dali sme aj syr so zemiakmi. Riadne super sme sa najedli a cesta späť nám ubehla omnoho rýchlejšie. Aj vďaka tomu, že sme už presne vedeli, kade máme ísť.
Potom prišlo dobré známe: výborný pocit zo seba. :) Videl som naživo Karlštejn, aj so svojím bicyklom. Nastúpal som 878 metro a vyšlo to na 64, 5 kilometra. Trvalo to skoro 4 a pol hodiny. Ako bonus: už začínam cítiť, že sa vraciam do formy. No na to ešte musím začať jazdiť sám. :) Samozrejme budem Janku brávať so sebou - veď už sa zlepšuje a ešte stále tu je toho viac ako veľa - kde treba ísť s podrobne naplánovanou trasou.
Vďaka telefónu som to navigačne zvládol. Takže hrdinom dňa bol asi práve on. :)

Na záver si urobím srandu, asi sám zo seba. Bol som totiž odfotený pri tom ako robím selfie.
Bol to opäť super deň. Vlastne.. Ako každý s bicyklom. ;-)
Praha ma opäť prekvapila - tým labyrintom. Ale tie okolité dedinky, to je teda paráda. Takmer v každej mali jazierko a mal som aj chuť sa do nejakého hodiť. :D
Tak to bola cesta na Karlštejn z Větrníka na bicykli. :) Ak poznáte, alebo ste počuli o nejakých miestach v Prahe či v okolí tak dajte určite dajte vedieť. :)
Teším sa na budúce. ;-)