Preskočiť na hlavný obsah

Cyklistika v Prahe a v Beskydách



Na fotke vyššie: Lysá Hora! :) Kráľovná Beskýd. :) A na fotke nižšie je pohľad na Vltavu s Letnej.


A idem porovnávať. :) Nájde sa určite niekto, kto povie: aj to má svoje výhody, aj to. Ale je to skutočne tak? :D A hneď na začiatok musím upozorniť, že ide čisto o môj názor. :) Ak máte niekto iný názor, alebo poznáte niečo ešte viac WÁU, tak sa ozvite do komentára. :)
V niektorých častiach, spojím Beskydy s hornými Kysucami. ;-)
Čo robí Beskydy Beskydami? To sú jednoznačne kopce a lesy. Dedinky, menšie mestá. Absolútny pokoj a kľud.
Prahu Prahou? Obrovský stres, hromada ľudí a áut? - To nie je celkom pravda. :) Ja som zistil, že v tomto meste, je cyklistická komunikácia riešená takmer dokonale. :)
Prikladám mapu Prahy na stránke http://mapa.prahounakole.cz/.


A v ČR sú tie žlté značky, na ktorých sú očíslované trasy a vďaka nim sa dá len ťažko stratiť. No stále sa to dá. :) Mne sa to podarilo, ale to bola skôr moja chyba. :D




Tie sú samozrejme aj v Beskydách, na Českej strane. :) A tiež vedia veľmi pomôcť. No tu v Prahe ich stretávam na takmer každej zákrute a ani si nechcem predstaviť, čo to musela byť za práca, dať to dokopy, alebo jazdiť bez nich.
A to preto, že tam sa dá fakt stratiť. Toľko ciest, križovatiek, diaľníc. Keď je tam človek prvý krát v živote je to hrôza. No stačí pár jázd, a už chytíte do hlavy čísla cyklotrás, názvy okolitých dedín či mestečiek. :) Potom už vidíte aj rozdiel medzi Prahou 6 a Prahou 7. :D No stále si musím plánovať trasy. A keď chcem nejakú dlhšiu, tak to vyzerá takto:


No na Beskydách sa dá tiež pekne zatúlať. Ale to človek musí chcieť. :) A ja to mám rád. :) A obraňujem to tým, že keď viem kam idem, tak vždy nájdem len to o čom už viem. Ale keď sa stratím, tak nikdy neviem, čo všetko môžem uvidieť a nájsť. :)

Teraz k samotným cyklistom. Začnem Beskydami. :) Tam sú všetci priateľskí, väčšinou nemajú extra namakané bicykle, až na pár výnimiek. Väčšinou sa aj pozdravíme zdvihnutím ruky, či pohybom hlavy. :) V kopcoch sa vedia aj povzbudiť a pri krčme sa často pýtajú odkiaľ idete a kam, a kade a podobne. :)
V Prahe: Neuveriteľné bicykle. Od Colnaga, Cannondale, Canyony. Dnes som zazrel dievčinu, čo mala systém Shimano Dura Ace. Ja môžem bicykle obdivovať do nekonečna. :) Horšie potom je, keď sú to víkendoví frajeri na bicykloch za obrovské sumy a tvária sa ako najväčší páni. Takých vie človek rozoznať veľmi rýchlo :) Pre mňa sú frajeri tí, ktorých stretávam cez týždeň. Chlapíci na horských bicykloch, ktorí sa vynoria z lesa, kde nie je žiadna trasa. :D Alebo takí, že keď idem ráno do školy, ešte mám oči zalepené, a vidím ako ťahajú hore kopcom a vzdychajú pri tom, akoby dušu vypúšťali. Tí sa vedia pozdraviť. Pokiaľ pozdravím prvý. Ale tí víkendoví. Vôbec. A aby sa niekto niečo spýtal? Tu je to skôr taký systém: každý sám za seba!
No páčia sa mi tu segmenty STRAVA. Na tých, ktoré sa nachádzajú tak, že cyklisti nemajú problém cezeň prejsť sa dajú napočítať stovky cyklistov. A ja mám momentálne celkom dobré výsledky. Teda na tých, na ktorých som sa snažil. Na jednom som 2-hý asi zo 150, a na jednom som 24-tý z 260. Takže sa tu dá celkom dobre zvýšiť svoje ego. ;-) Ale. Často ide človek na odpočinok, alebo vypustí kopec - dá si ho na najľahšom prevode. A napríklad dnes na 60 kilometrov dlhej trase, som prešiel cez asi 20 segmentov. A na niektorých je predo mnou aj 200 jazdcov. :D


Prostredie. 
Najprv Beskydy a výhľad z Makovských kasární. 

To je absolútna nevýhoda Prahy. Chýbajú kopce. Ale bola by tam potom tá Praha? To je otázka pre iných. Dnes som šliapal a kukal som dookola. Zapol som aj appku, ktorá mi ukazuje okolité vrcholy. A len pár drobákov. Ale s tým som bol zmierený už pred tým, že svoj výškový rekord asi neprekonám. No sú tu iné super veci. Obrovské roviny. Pre mňa až nekonečné.


Tie sú riadne super. :) Ja som začal pracovať na svojej rýchlosti na rovine. No veľmi často sa stane to, že hrozne fúka. Dnes som mal v pláne asi 100 kilometrov dlhú trasu. No išiel som po jednej rovinke, doslova letiskovej (hrozne dlhej) - aj bola vedľa letiska. A tam som to musel vzdať. Minulý týždeň som tam išiel omnoho rýchlejšie a dnes som nemal chuť bojovať s vetrom. Chcel som ísť domov. No našťastie som išiel na sever Prahy, kde som našiel nejaké lesy a poľné cesty. :) A tie sú skutočne nádherné. :) Čo je najviac super je to, že sa dajú nájsť všade. 




No aby som nehovoril, že tu nie sú vôbec žiadne kopce. To je omyl. Nie sú tu také veľké kopce ako u nás. Ale sú tu také drobné, bezmenné potvory, ktoré majú často dĺžku pod 1 kilometer, no zato majú príšerné percentá. Keď som išiel na Karlštejn, tak som ich prekonával aj niekoľko za sebou. A to riadne žerie sily. :) Samozrejme. Cieľom nebolo iba prekonať, ale prekonať ich v štýle a s dobrým časom, aby som bol so sebou spokojný. :)

K vodičom a k autám.
Trošičku lepšie v Prahe. Všade sa nájdu ľudia, ktorí pustia, dajú dostatok priestoru. A tiež sa nájdu ľudia, ktorí si potrebujú zatrúbiť, očakávajúc, že sa uhnete.. ja neviem.. asi do kanála. O tejto skupine ľudí by som vedel písať riadne dlho, a niekomu by sa to dosť nemuselo páčiť. Čakal som, že to bude v Prahe omnoho horšie. Ale nie je. :) Ba práve naopak. U nás na Kysuciach Vás vedia nepríjemne prekvapiť v zákazoch vjazdu motorových vozidiel. Alebo deti na motorkách. A niekedy by som niektorým tým ľuďom dal inteligenčné a emočné testy, lebo to čo niekedy vidím. Tu som ešte nemal ani jeden problém s tým, že by som chcel odbočiť, alebo žeby ma niekto zablokoval, keď som išiel po hlavnej a on by si to zobral popred mňa na bočnú. Na Kysuciach sa to vie človeku stať aj niekoľko krát za hodinu.

Cyklochodník v centre Prahy.


Kvalita ciest? 
To je asi podobne. :) V Beskydách sú super cesty a cyklochodníky, rovnako aj v Prahe. Tam sa dajú nájsť absolútne hrôzy, aj tu. :) No v Prahe som našiel absolútny postrach. To som ešte asi nikdy nevidel. Ide o poľné cyklocesty, po ktorých môžu chodiť kone. Tie hrbolčeky, čo vytvoria s tými kopytami. To je kostitras. A tým by som to ukončil. Keď sa mi bude zdať cesta niekedy zlá, tak si vždy spomeniem na kostitras. Je to skutočne hrôza. No zato je radosť, keď idete do kopca vedľa nejakého a vidíte ako na Vás kuká. :)
Na obrázku je smrtka na strome, ktorá je na cykloceste v Rakovej. Pred jedným zjazdom. :)


Zhrnutie.
Pre mňa osobne, sú to Beskydy. ;-) Keď som v Prahe a vidím ako kamarát Vlado dáva fotky, či už z Husárika, Polomu a podobne, tak mi tie kopce riadne chýbajú. :)
Praha je úplne super pre cestné bicykle. Teda za predpokladu, že si viete nájsť cyklotrasy čisto po ceste, čo môže byť trošičku problém, pre človeka čo sa nevyzná. No nikdy nebudem ľutovať, že som tu ten bicykel dovliekol. :D Je to úplne o niečom inom, keď čítam názvy dedín, o ktorých som v živote nepočul. A tie objekty ako Karlštejn. To je paráda. :) No v Beskydách je to napríklad tá Lysá Hora. To je náš monument. :)
V Prahe je omnoho viac cyklistov a aj tie cesty sú tak riešené. Vodiči Vás nevytrúbia, nesnažia sa Vás vytlačiť na chodník.
No keby to neboli tie Beskydy a horné Kysuce. Ale čisto nejaké naše Slovenské mesto, tak by som to dal nemilosrdne Prahe. Áno, viem, že je to o niečom úplne inom. Obrovské mesto oproti tým našim a tak. Ale aj tak si myslím, že keď sa to vyriešiť chce, tak sa to dá! :)

Úplne na koniec. Ja si za svojím názorom stojím, ale budem len a len rád, keď mi napíšete s čím nesúhlasíte, alebo súhlasíte. :)
Tie miesta majú niečo spoločné. A to sú tí dobrodruhovia a dobyvatelia - cyklisti. A je super, že nás je tak veľa!

Pražskí noční cyklisti. Fotené večer pred desiatou.