Preskočiť na hlavný obsah

11 faktov zo sveta cyklistiky


Úplne na začiatok poviem, že 10 faktov čerpám z videa od GCN. Teda z youtube kanálu v ktorom som písal v tomto príspevku:Zaujímavé videá zo sveta cyklistiky
Rozhodol som sa o tom písať, pretože ja podobné fakty milujem, a možno sa k tomu vďaka tomuto príspevku dostane niekto, koho to zaujme. Samozrejme to budem riadne dopĺňať, pretože milujem hľadať informácie. Zároveň aj niečo vynechám. ;-)
Video nájdete úplne dole. :)


Fakt č. 1 sa týka prvého bicykla. Úplne presne ide o nákres z roku 1493 a jeho autorom je žiak Leonarda Da Vinci. Jeho autorom je Gian Giacomo Caprotti. Ide ale o výmysel

Samotný nákres



Niekto sa to pokúsil postaviť. :D

No osobne, vyzerá to celkom ťažko a drevené kolesá by sa asi na naše cesty moc nehodili. :D Ale ja som ani netušil, že niečo také vôbec bolo! Bol som dosť prekvapený a aj som si overoval či to nieje nejaký výmysel. A nie je. :) Len je často pripisovaný samotnému Da Vincimu. A to je chyba. :)


Fakt č. 2 sa týka už prvého funkčného bicykla. Predsa len na bicykli podľa toho nákresu sa moc ľudí asi nepovozilo. Prvý taký normálnejší bicykel je teda z roku 1839 a má ho na svedomí muž s menom: Kirpatrick Macmilian. Bol to škótsky kováč. Poskladané to bolo z dreva a železa a vážilo to údajne 27 kíl. :D Asi museli mať riadnu silu v nohách, aby toto dokázali upedálovať. Našiel som obrázok, ktorý je nižšie, na ktorom je kópia toho bicykla z vedeckého múzea v Londýne. Táto kópia bola vyrobená okolo roku 1860. Podľa mňa tento bicykel vyzerá štýlovo. :D Keby som sa s týmto viezol cez mesto do školy, tak by som určite zaujal. A neviem či naozaj, no myslím si, že tie kovové kolesá asi vydávali celkom hlasitý zvuk. :D Všimnite si tie pedále a tú kovovú paličku, ktorá prechádza až k zadnému kolesu. Trošičku ako lokomotíva. :)




Fakt č. 3  sa týka otázky: Koľko bicyklov sa nachádza na svete? Neviem ako sa k tomu vo videu dostali, no je to niečo pod 1 miliardu. Ako som sa dozvedel (od priateľky), tak miliarda po anglicky sa povie billion. ;-) Vo videu ukážu, že len v Číne bolo v roku 2014 okolo 450 miliónov bicyklov.





Fakt č. 4 sa týka najvyššej rýchlosti, aká bola dosiahnutá na bicykli. Je to presne 268 km/h a dosiahol ju Fred Rompelberg. To bol profesionálny cyklista, ktorý v roku 1995 bol už jedným z tých starších. A práve v tomto roku sa mu podaril tento rekord, ktorý je stále v Guinesovej knihe rekordov.





Fakt č. 5 sa týka prvého dokumentovaného preteku na bicykloch. Bolo to v Paríži a vyhral to angličan James Moore na drevenom bicykli s kovovými kolesami. Bolo to 31. mája 1867.

Na obrázku ten vpravo. Pretek bol na 1200 metrov po štrkovej ceste. Mal 19 rokov.
Nadväzuje na to aj Fakt č. 6 pretože ten istý človek vyhral aj pretek na ceste. :) Ten pretek už bol aj s finančnou odmenou za prvé miesto. Za druhé miesto bol bicykel a za ďalšie 3 boli medaily. Štartovalo 325 pretekárov. Pretek mal 130 kilometrov.

Fakt č. 7 ložiská do bicyklov, ktoré sa vyrábali v Paríži boli vyrábané miestnymi väzňami, pretože tá práca bola ťažká a na nervy. :D


Fakt č. 8  je niečo bez čoho si už nevieme bicykel predstaviť. Ide o prevody. Potom čo to vynašli, tak nebolo dovolené ich používať! Do roku 1937. Viete si predstaviť, že by ste ťahali na jednom prevode do kopca, z kopca a po rovine? 


Fakt č. 9 hovorí o cestovaní do práce na bicykli. Samozrejme všetci vieme, že sa ušetria peniaze, človek niečo zhodí a žije zdravo. A absolútne milujeme bicykel, takže. :) Nie je o čom. O tom istom hovorí v podstate aj fakt č. 10. Je to o tom, že jazdiť na bicykli je rýchlejšie ako chôdza a pokiaľ nejdeš časovku, tak neminieš ani o toľko viac energie!


Fakt č. 11 už nie je z videa, ale mne by nedalo, keby som to tu nedal. Týka sa najlepšieho bicykla na svete - pre mňa. :D Je to Merida Crossway 40-D 2012. A musím povedať, že je úžasný. Fakt ktorý na tom milujem je ten, že Merida je Talianska značka. :) Na rovinkách to cesťákom ako tak stačí a do kopca je to absolútna beštia. :D Zvládne aj rozbitejší terén. :)





Tu je spomínané video. ;-)
Dúfam, že to bolo zaujímavé a zároveň by som chcel poprosiť, ak nájdete nejaký úplne šialený fakt, alebo nejakú informáciu, tak dole sa dá napísať komentár. Mňa to totiž celkom dosť zaujíma. :)